فواید و کاربردهای روغن سویا

روغن سویا محصولی است که از دانه سویا به دست می آید

سویا از دسته حبوباتی است که در غلاف رشد می‌کنند. پس از تمیز کردن کامل دانه‌های سویا، روغن استخراج می‌شود.

بین سال‌های 2018 تا 2019، حدود 62 میلیون تن (56 میلیون تن) روغن سویا در سراسر جهان تولید شد که آن را به یکی از رایج‌ترین و در دسترس‌ترین روغن‌های پخت و پز تبدیل کرد. این روغن مفید و کاربردی می‌تواند در انواع روش‌های آشپزی از جمله سرخ کردن، پختن و برشته کردن استفاده شود. روغن سویا فواید بسیاری برای سلامتی بدن به‌ویژه قلب، پوست و استخوان‌ها دارد.

 

مزیت‌های روغن سویا عبارتند از:

 

نقطه دود بالا

نقطه دود روغن دمایی است که در آن چربی‌ها شروع به تجزیه و اکسید شدن می کنند. این مسئله منجر به تشکیل ترکیبات مضر و بیماری‌زا به نام رادیکال‌های آزاد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد بیماری در بدن شود.

روغن سویا دارای نقطه دود نسبتاً بالایی در حدود 450 درجه فارنهایت (230 درجه سانتیگراد) است. همینطور روغن زیتون فرابکر تصفیه نشده دارای نقطه دود در حدود 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتیگراد) است و روغن کلزا دارای نقطه دود 428-450 درجه فارنهایت (220-230 درجه سانتیگراد) است.

این باعث می‌شود روغن سویا گزینه خوبی برای روش‌های پخت با حرارت بالا مانند برشته کردن، پختن، سرخ‌کردن و تفت دادن باشد، زیرا می‌تواند در دمای بالا بدون شکستگی مقاومت کند.

سرشار از چربی های مفید برای قلب

روغن سویا از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه تشکیل شده است که نوعی چربی سالم برای قلب است که با فواید متعددی همراه است.

مطالعات نشان می دهد که تعویض چربی های اشباع شده با چربی های چند غیر اشباع در رژیم غذایی می‌تواند با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. یک بررسی نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان 5٪ از کل کالری روزانه خود را از چربی اشباع شده با چربی غیراشباع چندگانه جایگزین کردند، 10٪ خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دادند (7).

مبادله چربی‌های اشباع شده با چربی‌های غیراشباع چندگانه ممکن است سطح کلسترول LDL را کاهش دهد، که یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. علاوه بر این، روغن سویا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند.

تولید بافت استخوانی سالم و ترمیم استخوان

فقط 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن سویا حاوی 25 میکروگرم ویتامین K است.

در حالی که ویتامین K شاید بیشتر به دلیل تأثیر آن بر لخته شدن خون شناخته شده است، اما نقش حیاتی در تنظیم متابولیسم استخوان ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K برای سنتز پروتئین های خاصی که برای حفظ توده استخوانی حیاتی هستند مانند استئوکلسین ضروری است.

 

طبق یک مطالعه روی 2591 نفر، دریافت کمتر ویتامین K با کاهش تراکم استخوان در زنان مرتبط است. مطالعه دیگری روی 440 زن نشان داد که مصرف روزانه 5 میلی گرم ویتامین K با کاهش خطر شکستگی استخوان مرتبط است.

 

حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است

روغن سویا حاوی مقدار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است.

برخی از انواع روغن سویا نیز با اسید استریدونیک غنی شده اند. به نظر می‌رسد این منبع گیاهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 پایدارتر و کاربردی تر از منابع دیگر مانند ماهی است.

طبق یک مطالعه 12 هفته‌ای روی 252 نفر، مصرف یک کپسول روغن سویا و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن سویا غنی شده با اسید استریدونیک در روز باعث افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون شد.

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در سلامت قلب، رشد جنین، عملکرد مغز و ایمنی دارند. افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 همچنین می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، که در ایجاد شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نقش دارد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این روغن حاوی نسبت بیشتری از اسیدهای چرب امگا 6 نسبت به اسیدهای چرب امگا 3 است. در حالی که شما به هر دو نوع نیاز دارید، غالبا افراد در رژیم غذایی خود اسیدهای چرب امگا 6 زیادی دریافت می کنند و امگا 3 کافی ندارند. و این می‌تواند به التهاب و بیماری مزمن کمک کند. به همین دلیل، بهتر است روغن سویا را با انواع غذاهای دیگر که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند، مانند سالمون، دانه کتان و گردو، همراه کنید.

سلامت پوست را ارتقا می دهد

روغن سویا را اغلب می‌توان در فهرست مواد تشکیل دهنده سرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های مراقبت از پوست مشاهده کرد و دلیل خوبی هم دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سویا می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه از شش نفر نشان داد که استفاده از این روغن بر روی پوست آن‌ها مانع طبیعی آن برای کمک به حفظ رطوبت را افزایش می‌دهد. مطالعه دیگری نشان داد که استفاده موضعی از روغن سویا به محافظت در برابر التهاب پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

روغن سویا همچنین حاوی ویتامین E است، یک ماده مغذی ضد التهابی که می‌‌تواند از سلامت پوست حمایت کند.

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند پوست را از آسیب محافظت کند و به درمان برخی مشکلات یا بیماری‌های پوستی مانند آکنه و درماتیت آتوپیک کمک کند.

همه کاره و آسان برای استفاده

روغن سویا طعمی ملایم و خنثی دارد که می‌تواند به طور یکپارچه در تقریباً هر دستور غذایی که نیاز به روغن پخت و پز دارد، جا بیفتد. ترکیب آن به خصوص با سرکه و کمی نمک و فلفل می‌تواند یک سس سالاد آسان و مغذی باشد.

علاوه بر این، برخی افراد از آن به عنوان روغن حامل برای رقیق کردن روغن‌های ضروری قبل از استفاده از آن برای ماساژ روی پوست استفاده می‌کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.