ارزش کنجاله کلزا در رژیم غذایی آبزی پروری

کنجاله کلزا محصول جانبی استخراج روغن از کلزا است. این یک ماده غنی از پروتئین است که سال هاست در خوراک دام استفاده می شود. در سال های اخیر، کنجاله کلزا به طور فزاینده ای در جیره های آبزی پروری به عنوان جایگزینی برای کنجاله ماهی و کنجاله سویا استفاده شده است.

کنجاله کلزا منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای آمینه و انرژی برای حیوانات آبزی است. دارای محتوای بالایی از اسیدهای آمینه ضروری مانند متیونین، سیستئین و لیزین است که برای رشد و نمو مهم هستند. کنجاله کلزا همچنین حاوی گلوکوزینولات است که ترکیبات طبیعی هستند که می توانند اثرات مثبت و منفی بر روی حیوانات آبزی داشته باشند.

استفاده از کنجاله کلزا در جیره های آبزی پروری فواید متعددی دارد.

اول، این یک جایگزین مقرون به صرفه برای پودر ماهی و کنجاله سویا ¹ است.

دوم، می‌تواند وابستگی به پودر ماهی را که یک منبع محدود است و در سال‌های اخیر بیش از حد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، کاهش دهد.

سوم، می تواند با کاهش نیاز به ماهی صید شده وحشی به عنوان خوراک ¹، تأثیرات زیست محیطی آبزی پروری را کاهش دهد.

با این حال، هنگام استفاده از کنجاله کلزا در جیره های آبزی پروری ملاحظاتی نیز وجود دارد. یکی از نگرانی های اصلی وجود عوامل ضد تغذیه ای مانند گلوکوزینولات ها و اسید فیتیک 1 است. این ترکیبات می توانند قابلیت هضم مواد مغذی را کاهش داده و بر رشد و سلامت آبزیان تأثیر بگذارند. بنابراین، استفاده از کنجاله کلزا در ترکیب با سایر منابع پروتئینی برای متعادل کردن مشخصات مواد مغذی رژیم غذایی مهم است.

کنجاله کلزا به یک عنصر مهم در رژیم غذایی آبزی پروری در سراسر جهان تبدیل شده است. از آنجایی که بسیاری از گونه‌های ماهی‌های پرورشی گوشت‌خوار هستند، ذخایر پودر ماهی در جهان در حال کاهش است، در نتیجه این صنعت  در تلاش است تا پروتئین‌های گیاهی جایگزینی پیدا کند که بتواند اسیدهای آمینه را برای نیازهای پروتئینی بالای آن‌ها تامین کند. کنجاله کلزا به خوبی در رژیم غذایی بسیاری از ماهی ها قرار می گیرد.

کنجاله کلزا یک منبع پروتئینی خوش طعم برای رژیم های آبی است. در برخی از مطالعات قدیمی‌تر و همچنین آزمایش‌های تغذیه‌ای که شامل کنجاله کلزا بود، گاهی اوقات خوش‌خوراکی به دلیل تلخی ناشی از گلوکوزینولات‌ها کاهش می‌یابد. سطح گلوکوزینولات در کنجاله کلزا در حال حاضر پایین است. برخلاف مطالعات قدیمی تر، کنسانتره پروتئین محلول کلزا با موفقیت به عنوان یک جاذب برای رژیم های غذایی که در آن غلظت پودر ماهی کاهش یافته است، استفاده شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته، گنجاندن 1٪ کنسانتره پروتئین کلزا محلول در جیره های تغذیه شده با Sunshine Bass به طور قابل توجهی باعث افزایش مصرف خوراک و افزایش وزن شد.

علی‌رغم خوش‌خوراکی، مصرف کنجاله کلزا اغلب به دلیل نیازهای غذایی گونه‌ای که خوراک برای آن‌ها فرموله می‌شود، محدود می‌شود. به عنوان مثال، ماهی های گوشتخوار نیاز به پروتئین بسیار بالایی دارند و تحمل کمی برای کربوهیدرات دارند. از طرف دیگر گونه های همه چیز خوار تحمل بیشتری نسبت به کربوهیدرات دارند.

نسبت پروتئین به انرژی در جیره غذایی ماهی در مقایسه با پرندگان و پستانداران بالا است و بنابراین، جیره های آبی معمولاً پروتئین خام بیشتری نسبت به جیره خوک یا طیور دارند. به عنوان مثال، رژیم غذایی ماهی قزل آلا معمولاً حاوی بیش از 40 درصد پروتئین خام است. از آنجایی که کنجاله کلزا حاوی کمتر از 40 درصد پروتئین خام تغذیه شده است، این امر نرخ گنجاندن کنجاله کلزا را به کمتر از 20 درصد در هنگام فرموله کردن رژیم های غذایی عملی برای گونه های گوشتخوار مانند ماهی آزاد محدود می کند. با این حال، در ماهی‌های همه‌چیزخوار یا گیاه‌خوار، مانند کپور و تیلاپیا، نیاز به پروتئین خام در رژیم غذایی به میزان قابل توجهی کمتر است و این محدودیت اعمال نمی‌شود.

کنجاله کلزا منبع غنی فسفر است، اگرچه بیشتر فسفر به شکل اسید فیتیک است که برای اکثر ماهی های پرورشی در دسترس نیست. به همین دلیل، بسیاری از رژیم های غذایی آبی حاوی فیتاز، آنزیم لازم برای جدا کردن فسفر از اسید فیتیک و بهبود دسترسی به فسفر، فرموله می شوند. تحقیقات همچنین نشان داد که فیتاز در دسترس بودن سایر مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیم و منگنز را افزایش می‌دهد و نیاز به مکمل‌سازی این مواد معدنی را کاهش می‌دهد. تحقیقات اخیر نشان داده که اسید سیتریک، مانند فیتاز، در آزادسازی مواد معدنی از اسید فیتیک مفید است.

کنجاله کلزا حاوی مقادیر کمی از عوامل ضد تغذیه ای حساس به حرارت (گلوکوزینولات ها) و پایدار در برابر حرارت (اسید فیتیک، ترکیبات فنولیک، تانن ها، ساپونین ها و فیبر) است. به نظر می رسد گلوکوزینولات ها توسط بسیاری از گونه های ماهی، به عنوان مثال کپور، بهتر از طیور قابل تحمل است. چندین نشریه محدودیت های بالایی را برای گنجاندن گلوکوزینولات ها در رژیم غذایی ماهی ها شناسایی کرده اند. محافظه کارانه ترین حد، که در 1.4 میکرومول بر گرم رژیم غذایی برای ماهی قزل آلا تعیین شده است، همچنان امکان گنجاندن نسبتاً بالایی از کنجاله کلزا (40٪) را فراهم می کند.

کربوهیدرات ها ممکن است برای برخی از گونه ها ضد تغذیه در نظر گرفته شود و امکان گنجاندن کربوهیدرات ها در فرمولاسیون خوراک را باز می کند. افزودن آنزیم های کربوهیدرات در جیره های آبی فقط به طور خلاصه مورد مطالعه قرار گرفته است. افزودن آنزیم کربوهیداز موجود در رژیم غذایی حاوی کنجاله کلزا تغذیه شده به میگوی ببر سیاه باعث افزایش قابلیت هضم و رشد می شود.

 

در حالی که وجود عوامل ضد تغذیه ای در کلزا نیازمند توجه به استفاده از آن در برخی از جیره های آبزی پروری است، پروتئین و روغن کلزا نیز دارای مزایای قابل توجهی نسبت به استفاده از پودر ماهی و روغن ماهی است. با توجه به کمیته علمی مواد غذایی کمیسیون اروپا، حداکثر مصرف توصیه شده آلاینده آلی کلر آلی توسط انسان 14 pg/kg وزن بدن در هفته است. بر اساس این سطوح، یک فرد 50 کیلوگرمی می تواند با خیال راحت 640 گرم در هفته از ماهی قزل آلای تغذیه شده با رژیم غذایی پودر و روغن ماهی، در مقایسه با 5880 گرم ماهی قزل آلایی که با رژیم غذایی پروتئین و روغن کلزا تغذیه می شود، مصرف کند. این نشان می دهد که کاهش سطح پودر ماهی و روغن موجود در خوراک های آبی با استفاده از روغن و کنجاله کلزا می تواند به طور قابل توجهی بر ایمنی ماهی های پرورشی تأثیر بگذارد و پذیرش مصرف کنندگان از این محصولات را افزایش دهد.

کنجاله کلزا یک منبع پروتئین جایگزین امیدوارکننده برای جیره های آبزی پروری است. مزایای زیادی نسبت به منابع پروتئینی سنتی مانند پودر ماهی و کنجاله سویا دارد. با این حال، در نظر گرفتن وجود عوامل ضد تغذیه در هنگام فرموله کردن رژیم های غذایی حاوی کنجاله کلزا مهم است.

کنجاله کلزا به عنوان منبع پروتئین برای بسیاری از گونه های ماهی استفاده می شود. با این حال، محتوای فیبر بالای آن ارزش غذایی آن را برای گونه‌های ماهی‌های گوشتخوار محدود می‌کند. بنابراین، در نظر گرفتن نیازهای غذایی خاص گونه های ماهی هنگام فرموله کردن رژیم های غذایی حاوی کنجاله کلزا ¹ مهم است.

در نتیجه، کنجاله کلزا را می توان در بسیاری از انواع خوراک ماهی استفاده کرد، اما مناسب بودن آن به نیازهای غذایی خاص گونه ماهی بستگی دارد.

می توان از کنجاله کلزا در خوراک میگو استفاده کرد. مطالعه ای که توسط ³ انجام شد، استفاده از کنجاله کلزا تخمیر شده قارچی را به عنوان جایگزینی برای پودر ماهی در رژیم غذایی Penaeus vannamei (میگوی سفید اقیانوس آرام) ارزیابی کرد. نتایج نشان داد که میگوهای تغذیه شده حاوی 25، 50 و 75 گرم بر کیلوگرم کنجاله تخمیری کلزا دارای افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک مشابه با میگوهای تغذیه شده با جیره شاهد ³ بودند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که مناسب بودن کنجاله کلزا در خوراک میگو به نیازهای غذایی خاص گونه میگو بستگی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود رژیم‌های غذایی حاوی کنجاله کلزا در ترکیب با سایر منابع پروتئینی برای متعادل کردن مشخصات مواد مغذی جیره تهیه شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.