کلزا: بیماری‌ها، آفات رایج، پیشگیری از آفات و آفت‌کشی

پوسیدگی سفید ساقه

به نام های پوسیدگی ساقه، پوسیدگی اسکلروتینیایی و حتی اسکلروتینیا معروف است. نشانۀ بیماری زمانی قابل تشخیص است که فرصتی برای مبارزه وجود ندارد. در مزرعه به صورت پوسیدگی‌های سفید در ساقه اصلی، شاخه ها و حتی خورجین‌ها دیده می‌شود. ساقه از داخل خالی شده و ورس و شکستگی ساقه و در نهایت زودرسی غیر عادی در مزرعه مشاهده می‌شود. برای مبارزه در مناطق آلوده و پرخطر از جمله استان های مرطوب شمالی و نیز خوزستان اگر در زمان شروع گلدهی کلزا رطوبت هوا اشباع و دمای روزانه به مدت 5 روز بین 12 تا 15 درجه سانتی گراد باشد سم پاشی مزرعه با سمومی مثل فولیکور به میزان توصیه شده(2 لیتر در هکتار) لازم خواهد بود. در نظر داشته باشید که درصد بیماری هر چه باشد کاهش خسارت عملکرد ناشی از آن نصف میزان آلودگی بوته ها خواهد بود.

ساق سیاه

به نام بیماری فوما نیز مشهور است. در استان‌های شمالی ایجاد خسارت می‌کند. ایجاد ترک‌ها و شکاف‌های عمیق ساقه که به شکستگی و ورس بوته‌ها منتهی می‌شود از علایم بارز و خسارت اصلی بیماری است. بیماری در زمان 2 تا 4 برگی به صورت لکه های کرم رنگ روی برگ های گیاهچه ها و لپه ها دیده می شود. در فصل های پر باران در این مقطع از رویش گیاه شدت بیماری نیز بیشتر خواهد بود. استفاده از سموم توصیه شده مانند فولیکور در این زمان می تواند خسارت بیماری را کاهش دهد.

لکه برگی آلترناریایی

به صورت لکه‌های مواج قهوه‌ای تیره تا روشن در مناطق دیده می‌شود. ضایعات روی غلاف ها به سرعت گسترش می یابند. عفونت زودهنگام در غلاف ها می تواند منجر به ایجاد بذر آلوده از طریق دیواره غلاف شود. خرد شدن دانه به احتمال زیاد با عفونت زودهنگام غلاف ها اتفاق می افتد. دانه در صورت آلوده شدن چروکیده و کوچکتر می شود. استان‌های مرطوب شدت بالای بیماری را نشان می‌دهند. در صورت بروز شدید بیماری می توان از سموم توصیه شده استفاده کرد تا از کاهش شدید سطح برگ و به دنبال آن عملکرد دانه جلوگیری شود. در صورت شدت بیماری لکه های مدور تیره بر روی خورجین ها نیز دیده می‌شود و چروکیدگی بذرها را به دنبال دارد. سمومی مانند کربوکسین- تیرام یا رورال به میزان یک در هزار برای کاهش خسارت توصیه می‌شوند.

شته

 از جمله آفات مهمی است که به برگ، ساقه، گل و خورجین های در حال رشد کلزا حمله نموده و با

مکیدن شیره سلولی، باعث کاهش شدید رشد و ایجاد تغییر شکل می‌گردد. جهت کنترل این آفت، استفاده از آفت‌کش‌های سیتمیک نظیر متاسیستوکس ( به میزان 1.5 لیتر در هکتار)، اکاتین( 2لیتر در هکتار)، دیماکرون(0.5 لیتر در هکتار) و پریمور ( 1 کیلوگرم در هکتار) توصیه می شود.

در مزارعی که اطراف آن ها زنبور عسل پرورش داده می شود، بهتر است از سم پریمور استفاده گردد. تاکید می شود از همان مراحل اولیه رشد، مزرعه تحت کنترل قرار گرفته و نسبت به سم پاشی مزرعه اقدام شود.

در صورت وجود شته، سم پاشی دوم به فاصله دو هفته بعداز سم پاشی اول ضروری می باشد. از آنجایی که حمله شته ها از حاشیه مزارع شروع می شود، ازبین بردن علف های هرز اطراف مزارع بسیار مهم است. در صورت عدم سم پاشی مزرعه تا قبل از مرحله ساقه دهی کلزا به ویژه در سالهای گرم و خشک و سالهای کم باران کنترل شته بسیار دشوار خواهد بود. کنترل شته در مرحله روزت در کاهش شدید جمعیت این آفت موثر بوده و نیاز به سم پاشی با سموم شیمیایی را می دهد.

استفاده از ارقام دیررس تر از ارقام توصیه شده هر منطقه خسارت شته و نیاز به سمپاشی را افزایش می دهد.

سوسک گرده خوار

یکی دیگر از آفات مهم کلزاست که در مراحل غنچه دهی و گلدهی به گیاه کلزا حمله کرده و با از بین بردن غنچه ها باعث کاهش عملکرد می‌گردد. خسارت این آفت به‌ویژه در سال هایی که به علت سردی هوا باز شدن گل‌ها به کندی صورت گرفته و دوره گلدهی طولانی می‌شود بسیار چشم گیر است. این صورت سم‌پاشی مزرعه با یکی از سموم حشره کش نظیر دیازینون با زولون به میزان ۲.۵ لیتر در هکتار توصیه می شود. بعد از بازشدن اکثر غنچه ها و گلدهی کامل مزرعه نه تنها خسارت این آفت ناچیز است بلکه برای گرده افشانی نیز کمک موثری می‌نماید آستانه اقتصادی این آفت در مناطق سرد به طور متوسط مشاهده سه حشره کامل بر روی بوته می‌باشد.

سوسک منداب

از آفات مهم کلزا در مرحله روزت و قبل از آن می‌باشد که با تغذیه از برگ‌های گیاه، باعث کاهش مقاومت به سرما و در نهایت افت عملکرد گیاه می‌شود برای مبارزه با این آفت از سموم حشره‌کش از جمله فوزالون ۲ لیتر در هکتار، دیازینون 5/1 لیتر در هکتار و اکامت 5/1 لیتر در هکتار استفاده می‌شود.

کک چلیپاییان

خسارت ناشی از حمله این آفت در مراحل اولیه رشد از مرحله کوتیلدون در بعضی مناطق به ویژه در کشت‌های کرپه مشاهده می‌شود برای کاهش خسارت باید اولاً کشت به موقع صورت گیرد و ثانیاً از بذرهای ضدعفونی شده با حشره‌کش‌هایی نظیر گائوچو استفاده گردد در صورت تراکم بالای جمعیت کک توصیه می‌شود مزرعه با آفت‌کش‌های مناسب نظیر دیازیتون به میزان ۲ لیتر در هکتار سم‌پاشی گردد.

پرندگان

خسارت ناشی از پرندگان در مراحل اولیه رشد کلزا و زمان دانه بستن در بعضی مناطق کشور به ویژه مناطق جنوبی و غربی کشور بسیار مشهود است برای کاهش خسارت ایجاد شده میتوان از کشت به موقع و روش هایی نظیر ایجاد صدا و مترسک و پاشیدن گوگرد پودری روی برگها به میزان ۱۵ کیلوگرم در هکتار در هر مرحله استفاده کرد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.