فواید کنجاله کلزا در صنعت دام و طیور


کلزا چیست؟

کلزا (Brasicaceae) یا همان کانولا یکی از مهمترین انواع دانه های روغنی به شمار می آید که از کاربرد های وسیعی در صنعت دام و طیور برخوردار می باشد.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع، فاقد کلسترول و نیز درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار است.

معمولاً این گیاه راست ریشه جهت افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک، استفاده بهینه از آب، کنترل علف های هرز و نیز کنترل آفات خاک­زی مانند زابروس، در تناوب با کشت غلات بویژه گندم و جو مورد بهره برداری قرار می گیرد.

گیاه کلزا

کنجاله سرشار از پروتئین کلزا پس از استحصال روغن از دانه های آن جایگاه ویژه ای در تغذیه دام هایی چون گاو، گوسفند، اسب، ماکیان و آبزیان داشته تا آنجا که کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا باپرداخت یارانه های هنگفت به کشاورزان تلاش دارند تا بازارهای جهانی این گیاه استراتژیک را در تسخیر خود درآورند.

استفاده از کنجاله کلزا در تغذیه گوسفندان موجب افزایش چشمگیر در رشد پشم آن به میزان 27 تا 133 درصد می گردد.

کنجاله کلزا به دلیل برخورداری از بهترین پروفایل اسید آمینه در میان پروتئین های گیاهی و نیز قیمت ارزان تر آن نسبت به پودر ماهی، می تواند در خوراک آبزیانی چون گربه ماهی، ماهی قزل آلا و میگو استفاده گردد.

به جهت مقادیر بالای اسیدهای آمینه سیتئین و متیونین و ایجاد پروفایل نیتروژنی بسیار مطلوب برای میکروب های شکمبه گاوها و گوسفندان شیری، استفاده از کنجاله کانولا موجب افزایش قابل ملاحظه در شیردهی آن ها می گردد.

تغذیه نشخوارکنندگان با 3.4 کیلو کنجاله کلزا (بجای 5.6 کیلو کنجاله تخم پنبه) در روز، درصد پروتئین و مواد خشک بی چربی شیر و نیز قابلیت هضم مواد آن را افزایش داده و موجب حفظ باروری دام های شیری می گردد.

در ایران استخراج روغن کلزا از سال 1317 آغاز گردیده که در این میان کنجاله و روغن کلزای تولیدی شرکت صنعتی بهپاک (توسعه صنایع بهشهر) از مرغوب ترین انواع آن بشمار می آید.

کارخانه بهپاک

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.